Staw kolanowy – to jeden z największych stawów w ciele człowieka. Zachodzą w nim ruchy zginania, prostowania oraz rotacji (tylko przy zgiętym kolanie). Tworzą go trzy główne elementy:

• kłykcie kości udowej
  • kłykcie kości piszczelowej
  • rzepka

Pomiędzy kośćmi znajdują się łąkotki (boczna i przyśrodkowa), które dopasowują do siebie powierzchnie stawowe i umożliwiają ruchy obrotowe w kolanie. Całość stawu otoczona jest torebką stawową wzmocnioną więzadłami pobocznymi. Dodatkową stabilizację kolana stanowią otaczające go mięśnie oraz więzadła krzyżowe wewnątrz stawu.

Kolana są jednymi z najbardziej obciążonych stawów w organizmie. Długotrwałe dolegliwości bólowe mogą ograniczać swobodny ruch, sprawiać problemy z przemieszczaniem się i normalnym funkcjonowaniem.

Ból związany ze stawami kolanowymi może mieć wiele różnych przyczyn i nie należy go lekceważyć:

• uraz
  • wypadek, stłuczenie, kontuzja sportowa
  • przeciążenia – praca fizyczna, otyłość, duży wysiłek, wady postawy
  • choroby reumatyczne – reumatoidalne zapalenie stawów
  • zwyrodnienia – postępująca degeneracja chrząstki stawowej objawiające się ograniczeniem ruchomości, uczuciem sztywności i dolegliwościami bólowymi nasilającymi się w trakcie wchodzenia po schodach czy wstawania.

Staw może być zniekształcony i opuchnięty, może występować stan zapalny. W przypadku dolegliwości bólowych stawów kolanowych niezbędne są odpowiednio dobrane zabiegi rehabilitacyjne, do których należą m. in. :

• laser
  • krioterapia
  • ultradźwięki
  • pole magnetyczne
  • terapuls
  • prądy diadynamiczne
  • jonoforeza
  • NOWOŚĆ!!! fala uderzeniowa
  • ćwiczenia w odciążeniu
  • indywidualna praca z pacjentem